maanantai 28. helmikuuta 2011

Baletin armoton maailma


Juuri Oscar-palkinnon parhaasta naispääosasta pokannut Natalie Portman loistaa baletin rankkaan maailmaan sijoittuvassa elokuvassa Black Swan, Musta Joutsen (2010). Elokuva on balettitrilleri, jonka perfektionismi tuntuu ajoittain jopa pelottavalta.

Elokuvan ohjaaja Darren Aronofsky tunnetaan hyvin vaativana ohjaajana. Tämä näkyi jo hänen edellisestä menestyksestään The Wrestler – painija (2008), joka nosti näyttelijä Mickey Rourken takaisin tähdeksi.

Natalie Portman valmistautui Black Swaniin valtavalla intensiteetillä ja intohimolla. Portman harjoitteli rooliaan varten yli kymmenen kuukautta ja oppi baletin maailman perustotuuden: kevyen ja sulokkaan tanssin taustalta löytyy melkoinen määrä kipua. Siron näyttelijättären valmistautumisessa oli samaa täydellisyyden tavoittelua kuin Roberto de Nirolla Martin Scorsesen nyrkkeilyelokuvassa Kuin raivo härkä (Raging Bull, 1980).

Black Swan on abstrakti kuvaus taiteelle omistautumisesta ja sen vaatimasta hinnasta. Natalie Portmanin Nina Sayers tähtää Pjotr Tšaikovskin klassikkobaletin Joutsenlammen tähtirooliin. Koreografi Thomas Leroy (ranskalainen Vincent Cassel) näkee Ninan lahjakkuuden, mutta pitää ballerinaa liian naiivina ja tyttömäisenä vietteleväksi Mustaksi joutseneksi, Odileksi.

Kunnianhimoisen Ninan elämä on kyllästetty baletilla. Asian taustalta löytyy omaan balettiuraansa pettyneen äidin Erican (Barbara Hershey) toiveet. Hän on omistautunut tyttärensä uran edistämiseen. Äiti ja tytär jakavat keskenään pienen asunnon, joka toimii toisinaan Ninan pakopaikkana, toisinaan se tuntuu suorastaan selliltä. Ongelmat alkavat kasaantua, kun Nina pyrkii riuhtaisemaan itsensä väkivaltaisesti irti arkitodellisuudestaan.

Tanssijoidensa kanssa suhteisiin ryhtyvä Thomas nostaa jalustalle uuden balettitanssijan Lilyn (Mila Kunis). Länsirannikon tyttö on kaikkea sitä, mitä Nina ei ole: rohkea, rento ja itseluottamusta uhkuva. Lilyssä on myös seksuaalista vetovoimaa. Ninalle Lily on toisaalta kilpailija, toisaalta esikuva. Kilpailutilanne ja ylimielisen Thomasin orastavat suunnitelmat Ninan suhteen alkavat nakertaa ballerinan psyykkistä perustaa.

Tinkimätön tanssija pääsee prima ballerinaksi, mutta todellisuuden rajat alkavat rikkoutua. Nuoren naisen mielenterveys järkkyy. Täydellisyyden tavoittelu taiteessa johtaa turmioon muilla elämän alueilla. Natalie Portmanin suoritus Ninana on fantastinen. Vaikka Aronofsky tunkee kameroineen aivan iholle, katsojasta tuntuu siltä, ettei Portman näyttele – hän elää raskaan roolinsa viimeiseen askeleen asti.

Elokuvan trailerin löydät tästä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti