Alma (Helen Mirren) ja Alfred (Anthony Hopkins) olivat
erinomainen pari elokuvateollisuudessa ja avioliitossaan.
erinomainen pari elokuvateollisuudessa ja avioliitossaan.
Englantilaissyntyinen elokuvaohjaaja Alfred Hitchcock (1899−1980)
tuli tunnetuksi Hollywoodissa jännityselokuvan mestarina, jonka kykyä kuljettaa
juonta ja kameraa sekä editoida elokuva on paljon ihailtu. Sacha Gervaisin ensimmäisen fiktioelokuva kertoo Hitchcockin
kuuluisimman elokuvan Psykon (1960) tekemisestä
ja siihen liittyneistä ongelmista.
Hitchcock (2012)
alkaa ohjaajamestarin Vaarallisen
romanssin (1959) ensi-illasta, jossa media utelee ohjaajan mahdollisista haluista
jäädä eläkkeelle pitkän ja menestyksekkään uran jälkeen. Hitchcockia (Anthony
Hopkins) asia mietityttää ja hän päättää tarttua uuteen haasteeseen ja
uudistaa elokuvakieltään. Tämän on tarkoitus tapahtua muokkaamalla
sarjamurhaaja Ed Geinin (Michael Wincott) hirmuteoista
kertovasta roskaromaanista laadukas kauhuelokuva.
Paramountille työskentelevän murhamestarin on kuitenkin
vaikea saada tuottajia vakuuttumaan elokuvasta, jonka kaupalliseen
menestymiseen on monen vaikea uskoa. Taustalla on myöhemmin kulttimaineen
saaneen Vertigon (1958) floppaaminen.
Omat kapulansa Hitchcockin rattaisiin on valmis työntämään myös sensuuri, joka
pyrkii yli-innokkaasti suojelemaan amerikkalaisia erotiikalta ja väkivallalta.
Kulttuurihistoriallisesti Hitchcock on mielenkiintoinen
valottaessaan 50- ja 60-luvun taitteen elokuvantekoa. Nykykatsojaa huvittaa
ajatus Psykon legendaarisesta suihkukohtauksesta ilman musiikkia tai
elokuvantekijöiden ja näyttelijöiden studiossa vannoma vala olla kertomatta
leffasta mitään ennen ensi-iltaa. Mielenkiintoista on myös seurata Hitchcockin
uhkapeliä elokuvansa rahoittamisessa. Kaikki pannaan yhden kortin varaan.
Gervaisin elokuvan suurin ansio lienee kuitenkin
elokuvaohjaajan puolison (upea Helen
Mirren) nostaminen valokeilaan. Hitchcockin puoliso Alma Reville oli elokuvantekijänä miehensä veroinen taiteilija,
jolla oli näkemystä, roolituskykyä ja osaamista oivien käsikirjoitusten tekoon.
Alma tuki miestään, mutta oli tarvittaessa myös pisteliäs sanoissaan. Helen
Mirrenin silmistä hehkuu miestään kohtaan tuntema hellyys, mutta tarvittaessa
hän myös antaa kipakkaa palautetta. Ohjaajavelhoa piinaa myös Alman kintereillä
viipyilevä lipevä käsikirjoittaja Whitfield
Cook (Danny Huston).
Anthony Hopkins tekee lähes Mirrenin veroista työtä
Hitchcockina, jota hän elokuvassa muistuttaa niin olemuksensa kuin äänensäkin
puolesta. Ajoittain katsoja kuitenkin pohtii, onko hän kiltimpi kuin
esikuvansa. Psykon sankaritarta Janet
Leigh’iä esittävä Scarlett Johansson
on sulokas, mutta tietäen Hitchcockin mieltymyksen Kim Novakin ja Tippi
Hedrenin kaltaisiin jäänviileisiin vaaleaveriköihin, ei ehkä kaikkein
uskottavin. James D’Arcy tekee
uskottavan roolin ujona ja hermoheikkona Anthony
Perkinsinä.
Ohjaajamuotokuva Hitchcockista on mainiota viihdettä, jota voi
suositella kaikille elokuvan historiasta ja tekemisestä kiinnostuneille. Leffa
tuo esiin oivalla tavalla lähes kaikki ohjaajaan liitetyt kliseet ja
tunnusmerkit. Samalla Hitchcock on koskettava muotokuva Alfredin ja Alman
avioliitosta ja poikkeuksellisen läheisestä ja onnistuneesta työsuhteesta.
Elokuvan trailerin löydät tästä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti