Eppu Normaali vuodelta 1984: Martti ja Aku Syrjä, Juha
Torvinen, Pantse Syrjä ja Mikko Nevalainen.
Torvinen, Pantse Syrjä ja Mikko Nevalainen.
”Tässä on viisi Eppua,
viisi kaunista heppua
Me soitamme rajulla
tavalla, ja näytämme hyvältä lavalla…”
- - Eppu Normaali: Jee jee 1979. Poko Records
Suomirokin dinosaurus, ylöjärveläisbändi Eppu Normaali juhlii tänä vuonna
40-vuotista taivaltaan. Punkbändinä aloittanut yhtye on kulkenut pitkän matkan teini-ilmiöstä
myöhäisessä keski-iässä olevien muusikkojen instituutioksi. Monet yhtyeen fanit
ovat vanhentuneet rinnakkain bändin jäsenten kanssa.
Eppu Normaali nousi suomirokin tähtikaartiin 1970- ja
1980-luvulla yhdessä Juice Leskisen,
Dingon, Pelle Miljoonan, Hassisen Koneen ja Leevi & The Leavingsin
kanssa. Siinä missä Pelle Miljoonan punk oli julistavaa ja yhteiskunnallista
kritiikkiä tulvillaan, Eput irrottelivat humoristisin, sarkastisin ja ajoittain
suorastaan rupisinkin riimein.
Eput-elokuvan (2016)
on käsikirjoittanut ja ohjannut
television puolella dokumentteja tehnyt Saku
Pollari. Dokumentin kehystarinana kulkee Eppu Normaalin valmistautuminen
40-vuotisjuhlakonserttiin Tampere Filharmonian kanssa. Tästä taustasta tie vie
bändin jäsenten kertomana menneisyyteen, jota ryyditetään arkistomateriaalilla
ja dramatisoinneilla. Hiljattain ensi-iltansa saaneeseen Danny-dokumenttiin
verrattuna Eput-leffasta löytyy selkeä draaman kaari ja näkökulma.
Tarinan keskiössä ovat Eppu Normaalin kitaristi ja säveltäjä
Mikko ”Pantse” Syrjä ja yhtyeen
ikiliikkuja, laulusolisti Martti Syrjä.
Ylöjärveläisen veljesparin ohella esiin pääsevät kaikki bändin jäsenet, rumpuja
soittava serkkupoika Aku Syrjä,
kitaristi Juha Torvinen sekä bassoa
kaulineet Mikko Saarela, Mikko
Nevalainen ja Sami Ruusukallio. Taitavan sanoittajan Saarelan jätettyä
bändin sen sieluina toimivat Eppu-saundin luoja Pantse ja dynaaminen huumorimies
Martti.
Dokumentti piirtää eloisan ja letkeän kuvan Epuista, joiden
veljeys ja kaveruus ovat silmiinpistävän aitoja asioita. Elokuva ei peittele
myös suursuosion kääntöpuolta. Bändin alkoholinkäyttö oli holtitonta 1980-luvun
huippuvuosina ja 1990-luvulla. Pahasti alkoholisoitunut Martti pelastui
elämälle 2000-luvun alussa Lapualla saamansa Minnesota-hoidon ansioista. Tänään
bändi on instituutio, jonka soittotaidot ja vahva saundi ovat aivan eri maata
kuin kolmen soinnun peruspunkkia edustanut läpimurtobiisi Poliisi pamputtaa taas.
Tässä dokumentissa ei pidetä ikävää. Njet njet. Leffa on täynnä
hauskoja muisteluita. Yksi parhaista liittyy kirjailijaperheeseen syntyneiden
Syrjän veljesten varhaislapsuuteen. Pantse oli kyhännyt laudoista
panssarivaunun eli martintappoaseen. Kun ammuksina käytetyt multapaakut eivät
olisi osuneet varsinaiseen kohteeseen eli pikkuveljeen, Pantse pakotti Martin
seisomaan 1,5 metrin päässä tykinpiipusta. Myöhemmin hän kyllä hyvitti
velipoikaan kohdistuneita kolttosia.
Filmissä kuullaan pätkiä lukuista Eppujen biiseistä Akun tehtaasta kansalliskappale Murheellisten laulujen maahan ja sieltä Suolaiseen sateeseen. Dokumentin
äijämeiningistä kertoo se, että ainoa valkokankaalla vilahtava nainen on Martin
ja Pantsen kirjailijaäiti Kirsi Kunnas. Näin siitäkin huolimatta, että
ilonpitobändin arsenaalista löytyy läjäpäin kauniita rakkauslauluja: Tahroja paperilla, Kun olet poissa, Tahdon
sut, Näissä sanoissa ja Sydän tyhjää lyö.
Kauhavalaisittain ainoa harmittava asia on se, että
kitaristi Juha Torvinen jättää mainitsematta neljä varhaisnuoruutensa vuotta
Kauhavalla, jolloin hän oli muun muassa musiikinlehtori Selim Rentolan oppilaana.
Elokuvan traileri;
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti