Murphy (Karl Glusman) ja Electra (Aomi Muyock) ovat
Love-elokuvan lemmekäs pääpari.
Love-elokuvan lemmekäs pääpari.
Y-Kinon ensi-illassa pikaisesti pyörähtänyt argentiinalaisohjaaja
Gaspar Noén
eroottinen elokuva Love (2015) ei
ole massoja varten. Mustosen Luokkakokouksen (2015) mauttomaan
seksismiin tyytyvien on vaikea kuvitella paneutuvan herkän taide-elokuvan sumeilemattomaan lihallisuuteen, jossa
seksi on aito asia.
Gaspar Noén elokuvat tunnetaan erikoistehosteistaan ja
shokkiefekteistään. Irreversible –
syntiset (2002) kohdahdutti brutaalilla väkivallallaan. Enter the Void (2009) sukelsi huumeiden,
seksin ja sielunvaelluksen maailmaan. Love on puolestaan häpeämätön, kokeilunhaluinen
ja kaksituntinen kamera-ajo rakkauteen, rakasteluun ja estottomiin elämyksiin.
Elokuvan päähenkilö on 25-vuotias amerikkalainen elokuvaopiskelija Murphy (Karl Glusman), joka rakastuu samanikäiseen taideopiskelija Electraan (Aomi Muyock). Ensirakkaus ilmenee kyltymättömänä kahden kehon
kohtaamisena, halun ja himon purskahduksina ja huumehouruisten elämysten
metsästämisenä. Kierrokset pelissä kovenevat kaiken aikaa, kun nautinnon nälkä
kasvaa.
Murphy tekee virheen langetessaan teini-ikäisen Omin (Klara Kristin)
loveen ja saattaessaan tämän raskaaksi. Seurauksena on välirikko Electran
kanssa ja parisuhde Omin kanssa. Elokuvan alkaessa Murphy herää Electran äidin
puhelinsoittoon. Tytär on kadonnut ja äiti pelkää pahinta. Masentunut
elokuvaopiskelija ryhtyy sen jälkeen muistelemaan elämänsä rakkautta ja kahta
vuotta Electran kanssa.
Elokuvan tarina kerrotaan takaumina. Murphyn muistot ovat kuin elokuva
elokuvassa. Tunneside Electraan on totta, mutta päähenkilön selkärangattomuus
ja oman itsensä etsiminen ovat yhtä todellisia. Liukuminen otoksesta toiseen
paljastaa päähenkilön itsekkyyden, kostonjanon, äkkipikaisuuden ja pelkuruuden.
Murphy pakenee kaksivuotiaan Gaspar-poikansa
kitinää ja tyttöystäväänsä huumetripille aina ajoittain. Noé kuvaa
Lovessa romahtaneita miehiä edellisten elokuviensa tapaan.
Loven vahvuuksia on herkkä tapa kuvata rakkautta ja
sukupuoliyhteydessä saavutettavaa nautintoa. Elokuva on seksuaalisessa avoimuudessaan
rohkea – ei mikään kaksinaismoralistinen Hollywood-tuotos. Love on
visuaalisesti näyttävä, vaikkei 3D tuo mitään mainittavaa lisäarvoa leffalle. Noé hallitsee
laajakangaskuvien rajaamisen, hypnoottiset kamera-ajot ja sisätilakuvauksen.
Maininnan ansaitsee myös elokuvamusiikki. Rajuimmissa
rakastelukohtauksia kuulemme säröisen sähkökitaran, kauneimpia kohtauksia
siivittävät Satien ja Bachin klassiset sävelet.
Lovella on myös heikkoutensa. Dialogi on ankeaa, ja rakkaudesta
puhutaan usein latteasti. Tuntemattomat pääosanesittäjät eivät vakuuta
näytelijäntaidoillaan. Naida he osaavat ja jaksavat katsojan turtumukseen asti.
Ärsyttävää ovat myös lukuisat viittaukset ohjaajaan ja hänen omiin elämänkokemuksiinsa.
Narsismi pulppuaa.
K-18-vaatimus on paikallaan katsojia ajatellen. Love ei ole pornoelokuva, mutta seksin runsaus ja estoton esittäminen edellyttävät katsojalta suvaitsevaisuutta ja sietokykyä. Y-Kinon teatteripäällikön rohkeus ottaa elokuva ohjelmistoon ansaitsee kiitoksen. Esimerkiksi Cannesin elokuvajuhlien pääpalkinnon voittanutta kohuelokuva Adelen elämää (2013) ei tietääkseni näytetty elokuvateattereissa lainkaan Pohjanmaalla tai Oulussa viime vuonna.
Elokuvan trailerin löydät tästä:
K-18-vaatimus on paikallaan katsojia ajatellen. Love ei ole pornoelokuva, mutta seksin runsaus ja estoton esittäminen edellyttävät katsojalta suvaitsevaisuutta ja sietokykyä. Y-Kinon teatteripäällikön rohkeus ottaa elokuva ohjelmistoon ansaitsee kiitoksen. Esimerkiksi Cannesin elokuvajuhlien pääpalkinnon voittanutta kohuelokuva Adelen elämää (2013) ei tietääkseni näytetty elokuvateattereissa lainkaan Pohjanmaalla tai Oulussa viime vuonna.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti