tiistai 2. huhtikuuta 2013

Viihdyttävä the Artist lumoaa katsojansa



                           George Valentin (Jean Dujardin) ja Peppy Miller (Bérénice Bejo)
                           ovat elokuvan valovoimaiset tähdet. 





Ranskalainen ohjaaja Michel Hazanavicius iski kultasuoneen tuodessaan ensi-iltaan 2011 elokuvansa The Artist. Seuraavana vuonna Hollywoodin murrosaikaan sijoittuva filmi sai kolme Golden Globe –palkintoa, seitsemän BAFTA-palkintoa Britanniassa ja lopulta viisi Oscaria. Hollywoodin Oscar-gaalassa elokuva kahmi parhaan elokuvan, ohjauksen, miespääosan, puvustuksen ja musiikin palkinnot. Tällä viikolla menestyselokuva nähdään Y-Kinossa.

The Artist on hyvin hauska, hurmaava ja liikuttava elokuva. Se sijoittuu 1920- ja 1930-luvun taitteen Hollywoodiin, jossa äänielokuvan tulo murtaa mykkäelokuvan valta-aseman. Ohjaaja järjestää heti kättelyssä katsojalle kaksi yllätystä. Ensinnäkin elokuva on mustavalkoinen. Kuvaaja Guillaume Schiffman tosin kuvasi elokuvan suotimien läpi värillisenä, mutta muutti sen mustavalkoiseksi. Kuvaus on häikäisevän kaunista, mustavalkoisuus antaa mahdollisuuden tyylittelylle ja unenomaisuudelle ja karsii värielokuvan realismin.

Toiseksi yllätykseksi nousee elokuvan äänimaailma. Hazanaviciuksen ohjaustyö on mykkäelokuva. Se ei tarkoita täydellistä äänettömyyttä. Elokuvassa on jokunen vuorosana ja Ludovic Bourcen orkesterimusiikki rakentaa hienosti 20- ja 30-luvun tunnelman. Äänettömyys on elokuvassa taidetta ja keskeinen osa juonta.

The Artist (Taiteilija) lähtee liikkeelle kuuluisan filmitähden George Valentin (Jean Dujardin) uutuuselokuvan ensi-illasta. Komea narsisti Valentin (esikuvana Rudolf Valentino) on mykkäelokuvan suuri tähti, joka esiintyy elävissä kuvissa mielellään neuvokkaan jackrussellinterrierinsä Uggien kanssa. Hän kohtaa sattumalta nuoren näyttelijänalun Peppy Millerin (Bérénice Bejo), jonka kanssa filmitähdellä syntyy välitön yhteys. Valentinin siipien suojassa untuvikkonäyttelijästä tulee suuri tähti.

Elokuvan keskiössä on Valentinin ja Millerin keskinäinen suhde. Se peilautuu Hollywood-elokuvan suurta murrosta vasten. Valentin pitää äänielokuvan tuloa vain muotioikkuna eikä halua sopeutua muutokseen. Hänen uransa kääntyy jyrkkään laskuun, jonka aikana Valentin menettää vaimonsa, talonsa, autonkuljettajansa ja itsekunnioituksensa. Hän voi vain kateellisena katsoa, kuinka elokuvastudion pomo Al Zimmer (John Goodman) tekee Peppy Milleristä supertähden.

Taiteilijan tuhon siemen piilee osittain Valentinin ylpeydessä ja tietoisuudessa sosiaalisesta asemastaan. Hän ja Peppy ovat rakastuneita toisiinsa, mutta tunteidensa syvyyttä he eivät toisilleen paljasta. Filmiin on rakennettu sisään kaksi muutakin rakkaustarinaa. Valentin välittää rohkeasta koirastaan enemmän kuin näyttelijätärvaimostaan Doriksesta (Penelope Ann Miller). Elokuva on myös Martin Scorsesen Hugon (2011) tavoin rakkaudentunnustus elokuvalle taidemuotona. Filmissä onkin paljon viittauksia elokuvaklassikoihin.

Nykyelokuvaa hallitsevien jättibudjettien, toimintarymistelyjen, 3D-menestysleffojen ja erikoistehosteiden sijaista on virkistävää kokea elokuva, joka muistuttaa katsojia ja elokuvantekijöitä siitä, mitä laatuviihde parhaimmillaan on: eleganssia, kauneutta ja sydämeenkäypää tunnetta. The Artistin pääparin näyttelijätyö on huikeaa katsottavaa. Ilmeikäs Jean Dujardin ei turhaan saanut roolisuorituksestaan Oscaria parhaasta miespääosasta.

Elokuvan trailerin löydät tästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti