lauantai 23. maaliskuuta 2013

Aaveäidin kullannuput

                                Maman pikkutytöt setänsä ja tämän naisystävän suojissa.



Elokuvan tyylilajeista kauhu on yksi vaativimmista. Viime vuosina studiot ovat vyöryttäneet genren alle lukuisia vampyyri-, ihmissusi- ja zombileffoja sekä tuhruisia splattereita. Suurin osa niistä on ollut tusinatavaraa. Siksi onkin mukava päästä kiemurtelemaan elokuvasalin penkkiin kunnon psykologista kauhua sisältävän elokuvan parissa.

Espanjalais-kanadalainen kauhuelokuva Mama (2013) on argentiinalaisen  Andrés ”Andy” Muschiettin onnistunut ohjaustyö. Elokuvaa markkinoidaan meksikolaisen vastaavan tuottajan Guillermo del Toron nimissä. Hänet puolestaan tunnetaan erinomaisen fantasiaelokuvan Panin labyrintin (2006) ohjaajana.

Elokuvan alussa pienet sisarukset Victoria (Megan Charpentier) ja Lilly (Isabelle Nélisse) joutuvat jättämään kotinsa poliisia pakenevan isänsä Jeffreyn (Nikolaj Coster-Waldau) pakottamana. Tytöt päätyvät metsämökkiin, mutta isän odottamaton katoaminen jättää alle kouluikäiset mökkioloihin keskenänsä.

Viisi vuotta myöhemmin veljeään ja veljentyttöjään etsinyt Lucas (Nikolaj Coster-Waldau) onnistuu löytämään tytöt, jotka ovat kuin ihmeen kaupalla säilyneet hengissä karuissa olosuhteissa. Pian katsojalle käy ilmi, että outo ja pelottava Mama on pitänyt tytöistä huolta, eikä halua päästää tytöistä irti. Tyttöjen sopeutuminen setänsä ja tämän rockbändissä soittavan naisystävän Annabelin (Jessica Chastain) kotiin on vaivalloista.

Sisaruksista nuoremman Lillyn on erityisen vaikea löytää yhteyttä lähisukulaisiinsa. Hän oli jäänyt metsämökkiin ennen kielen oppimista, ja liikkuukin kasvatuskodissaan kissan tavoin pitkin nurkkia. Lilly pitää tiivistä yhteyttä salaperäiseen kaapissa viihtyvään olentoon ja rakentaa itsestään pelottavan kuvan pikkutyttönä. Kohta kasvattikodissa alkaa tapahtua outoja. Tapahtumien pyörre tempaiseekin pian mukaansa niin tytöt, Lucasin, Annabelin kuin psykiatri Dreyfussinkin (Daniel Kash), jonka tehtävänä on seurata tyttöjen kehitystä.

Muschietti kutoo elokuvaansa kauhun ilmapiirin vähitellen ja taidokkaasti. Katsoja puristautuu penkkiin ja aina ajoittain vilunväreet tavoittavat selkäpiin kuten pitääkin. Erikoisefekteillä ei alussa liikaa mässäillä, ja salaperäisyyden verho avautuu varsin ihanteelliseen tahtiin. Elokuvan loppu ei valitettavasti ole aivan yhtä taidokas ja loppukohtaus on lähellä keikahtaa tragikomedian puolelle. Langanpäät saadaan onneksi kuitenkin sidottua yhteen, ja Mamasta jää hyvä kokonaisvaikutelma.

Elokuvan trailerin löydät tästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti