(Emmanuelle Riva) ovat suurenmoisia rooleissaan
Y-Kinon alkuvuoden merkittävin kulttuuriteko on kenties tässä:
itävaltalaisen elokuvaohjaaja Michael
Haneken Rakkauden (Amour 2012) tuominen elokuvateatterin ohjelmistoon.
Pienten joukkojen elokuva on suuri sisällöltään. Se palkittiin ensin Cannesissa
Kultainen palmu-palkinnolla. Viime viikolla elokuva sai parhaan ulkomaisen
elokuvan Oscarin Hollywoodissa.
Elokuva kertoo kahden noin kahdeksankymppisen muusikon ja
musiikinopettajan tarinan. Anne (Emmanuelle Riva) ja Georges (Jean-Louis Trintignant) elävät hyvin kulttuuripitoista elämää
Pariisissa. Elokuvan päänäyttämönä toimii heidän kerrostaloasuntonsa, joka on
ajan patinoima päähenkilöiden tavoin.
Elokuva alkaa hätkähdyttävästi kohtauksella, jossa
palomiehet tunkeutuvat eleganttiin asuntoon. Kaikki tapahtuu hetken kuin
pantomiinina. Katsoja saa aavistuksen tapahtuneesta, kun yksi palomiehistä
pitelee nenäänsä. Pian makuuhuoneesta löytyy vanhan naisen ruumis, joka on
peitetty kukkien terälehdillä. Miten tähän tilanteeseen on päädytty?
Rakkaus kertoo tämän kaiken. Vanhan parin harmoninen
yhteiselämä muuttuu asteittain, kun Anne saa aamiaispöydässä halvauksen.
Vaimoaan syvästi rakastavasta ja kunnioittavasta Georges’ta sukeutuu
omaishoitaja. Sairaanhoitaja käy potilaan luonta muutaman kerran viikossa,
mutta aviomies on se, joka elää vaimonsa kanssa sairauden etenemisen joka
vaiheen.
Amour on elokuva, joka kertoo kauniisti ja arvokkaasti
ihmisen elinkaaren lopusta, siitä kuinka moni ihminen vähitellen haurastuu ja
hiipuu pois elämästä. Anne ja Georges käyvät kamppailun yhdessä. Toivottomaksi
osoittautuvassa taistossa on nousunsa ja laskunsa, mutta pariskunta pitää yhtä.
Keskinäisestä yhteydestä ja suuresta rakkaudesta kertoo lopulta vain kosketus.
Emmanuelle Riva ja Jean-Louis Trintignant ovat suurenmoisia
rooleissaan. Rivan kyky muuntautua sairauden etenemisen eri vaiheisiin on
hämmästyttävä. Sama pätee Trintignantiin, jonka roolihahmo muuttuu myös vaimon
sairauden pahentuessa. Nämä näyttelijät osaavat kertoa jo niin paljon
katseillaan ja eleillään. Kyse on puhtaasta keskinäisestä kemiasta.
Elokuvan sivurooleissa näyttäytyvät Isabelle Huppert tytär Evana, jokai aina ajoittain perää äidilleen tehokkaampaa hoitoa sekä pariskunnan entinen pianistioppilas ja suojatti Alexandre (Tharaud).
Rakkaus ei ole elokuva vain omaishoitajille ja muille, jotka seuraavat läheisensä haurastumista. Se on elokuva meille kaikille ihmisenä olemisesta ja vanhuuden murroksesta.
Elokuvan trailerin läydät tästä.
Elokuvan sivurooleissa näyttäytyvät Isabelle Huppert tytär Evana, jokai aina ajoittain perää äidilleen tehokkaampaa hoitoa sekä pariskunnan entinen pianistioppilas ja suojatti Alexandre (Tharaud).
Rakkaus ei ole elokuva vain omaishoitajille ja muille, jotka seuraavat läheisensä haurastumista. Se on elokuva meille kaikille ihmisenä olemisesta ja vanhuuden murroksesta.
Elokuvan trailerin läydät tästä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti